
NNED ON 312512008 

SUPREME COURT OF THE STATE OF N W YORK - NEW YORK COUNTY i 
-. . - ,. .- -.,- ,-,I a ' - ,  - 4  ' ' 

Index Number : 112604/2004 
BALKANY, MILTON RABBI 

VILLAGE VOICE MEDIA 
Sequence Number : 003 

SUMMARY JUDGMENT 

vs 

PART cL/ 

MOTION DATE \ I  ///o 
3 MOTION SEQ. NO. 

MOTION CAL. NO. 

The following papers, numbered 1 to b were read on this motion to/for S U h h L 7  TJj& 

Notice of Motion/ Order to Show Cause - Affidavits - Exhibits ... 

Answering Affidavits - Exhibits 

Replying Affidavits 

Cross-Motion: Yes 1 / No 

Upon the foregoing papers, it is ordered that this motion 

PAPERS NUMBERED 

I p L ?  
'I( s 
G 



Plaintiff, 

-agains 1- 

Index No.: 112604/04 

DECISION 
and ORDEK 

VIJ,I,AGE VOICE MEDIA, INC,, TOM ROHBINS, 
and ALEXANDER ZAKHAliOV 

‘I’his is a dcfaination action arising from two newspaper articles writtcu by defendant Torn 

Robbins (“Robbins”) for The Villuge Voice‘ on Septcinber 3, 2003 and March 9, 2004. Robbins 

and 7’he Village Voice now inow for summary judgement p 

the complaint and for an ordcr of preclusion and sanctions pursu 

opposes. 

1. Statement of Pacts 

A .  Ruhhi Milton Bullclrny 

For nearly 40 years plaintiff Rabbi Milton Balkany (“Rabbi Balkany”) has acted as dean 

of Yeshiva Bais Yaakov, an Orthodox Jewish day school in the Borough Park section 01’ 

Brooklyn, Ncw York. Rabbi Balkany is also the Presidcnt ofthe Beth Yitchok Congregation. 

He is known for his political access and advocacy on behalf of Orthodox Jewish causes. Rabbi 

Balkany avers that he does in fact serve as a lobbyist although when he “do[es] lobbyist work, 

’ 7’he Vil/ugc Voice is a weekly newspaper owned and operated by defendant Village 
Voicc Media, Inc. For the sake olsimplicity in this opinion, both will be referred to as “ V i / / q e  
Voice .” 

1 



[he] hirels] a lobbyist in Washington” to do the work for him. ERT oCRabbi Balkany p. 8. Hc 

relers to this work as “Ambassadorial elhrts on behalf of the Jewish Community.” Id. at 281, 

Rabbi Balkany has becii the subjcct of much press attention relating to his political 

prowess and fund-raising efforts. Among those are: an August 14, I 989 articlc in The LA Times 

detailing his assistance to a 1,os Angelcs yeshiva in rcceiving a $1.8 million grant; a January 28, 

1994 article discussing his efforts to have David Luchins (“Luchins”), an Orthodox Jewish aidc 

to Senator Daniel Patrick Moynihan, excommunicated for causing financial harm to yeshivas 

inside the statc ofIsrael; an articlc about his efforts in 1095 to secure the release of convicted 

Israeli spy Jonathan Pollard from fedcral prison; an April 8, 1996 article in The Washington Post 

detailing his strong ties to then Scnate Majority Leader Robert J .  Dole and Senator Dole’s 

assislancc in securing kdcral lunding for Helping Hand Heritage Centers (an urn brella 

association of six Orthodox Jewish groups). Rabbi Balkany’s ability to raise significant amounts 

of money from thc Jewish community caused him to be dubbcd “The Brooklyn Bundler” by 

C’onzmnn C’ause Mqqazine in its MayIJune 1990 issue. 

Further, Rabbi Balkany has delivered numerous invocations and has officiated at 

approximately 40 cvents for President’s Reagan, George 1l.W. Bush and Clinton. He also has 

scrved as Guest Chaplin at the House oTRepresentatives and Senate in Junc 2003 at thc request 

of Representative Sue Kelly (R-N.Y.) and Senator Charles Schurner (D-N.Y.), respectively. 

B Affiu’avil of Ton? Rohhins 

I Daycure Voucher C‘ontroversy 

liobbins, a reportcr who has spent approximately 23 years covcring politics in New York 

City, avers the hollowing. Ik worked at The Village Voice from 1985 to 1987, followed by work 

2 



at Y ~ L J  New Yo& O h s ~ r v c r  from 1987 lo 1988 and Thc Daily N e w s  from 1988 to 2000, beforc 

rcturning to The Village Voice in 20110. While still at The Daily News, Robbins, along with two 

other reporters, co-authorcd a front page article on January 23, 2000, entitled “Rabbi’s Big Ilay 

Care Coup - H’klyn Communities With Pull Score Most Vouchers from City” (“the January 2000 

h i l y  N P I V S  Articlc”). ‘l’his piccc highlighted the disproportionate nuinber of New York City 

daycare vouchcrs that werc awardcd lo four ncighborhoods in Brooklyn.’ As the article related, 

Rabbi Halkaiiy was at the I‘orcfronl of the campaign to secure vouchers for thew four 

ncighborlioods. He met with then Mayor Giuliani’s foriner Chief of Staff Bruce ‘I’ietelbaum and 

Mayoral Adviser Ilcne Marcus and was able to obtain intimate knowledge of the program, For 

example, whilc the City usually rcquired families lo attend “eligibility screenings” behre 

obtaining a voucher, Rabbi Balkany orchestrated a process by which the members of his 

community evadcd thc screening. As a result, Rabbi Balkany’s Borough Park neighborhood was 

awarded approximately iivc times the amount of vouchers than the Bronx or Manhattan. 

The January 2000 Daily News Article also reportcd, lor the first time, that “Balknay 

charged low income Jewish families in Brooklyn fees to process applications for the daycare 

voucher program.” Robbins avers that Rabbi Balkany hiinself was thc source of this 

information. He firrthcr avers that he confirmed this fact through his interview with Nicholas 

Scoppetta, the then Commissioner of Administration for Children’s Serviccs. Scoppetta was 

quoted as saying lie did not have a problcm with Rabbi Balkany charging fees and that it was not 

illcgal for him to do so. liowever, thc article also stated that Scoppetta later changed his opinion 

The vouchers were awarded as follows: Statcn Island - 382; Manhattan - 484; Bronx - 2 

562; Queens - 1,688; Brooklyn - 8,901. 

3 



and rcferred the niattcr to thc Department of Investigation (“DOI”). 

Following this publication, numerous other news outlets pickcd up the story, including 

The New York Times, Associuted Press, Newsduy, The New York Post, Amsteru’um NCWS and 

national Jewish newspaper Forward. ‘1’11~ Newsduy article, which appearcd on January 26, 2000, 

reported, “In an inlervicw yesterday, Balkany said he had helped Horough Park parents apply for 

the vouchers for use at other ncighborhood schools and acknowlcdged he had charged thcm a fee 

- it was unclear how much. But he said the fee was legal and insistcd that city officials had given 

him a go-ahead to process the applications.” The New York Post article, published on January 

26, 2000, statcd, “The Departinent of Investigations is looking into fees that Balkany admits he 

charged to process applications for thc program.” The Associuted Press article, published on 

January 24, 2000, related, “Balkany himself has charged families and schools a fce for processing 

voucher applicatioiis.” Robbins avers that Rabbi Ralkany never challcnged the accuracy of thcse 

statements, told hiin directly that he charged families a fcc for preccssing their voucher 

applications and nevcr questioned the allegations’ accuracy. 

2. The Fir,s.t Village Voice Article 

On August 26, 2003, Rabbi Balkany was arrcsted on cliarges allcging that he 

misappropriated a HlJD grant of approximately $700,000. The complaint dctailed four felony 

counts: theft of government property; false claims; wire fraud; and obstruction ofjustice. 

Robbins avers he first learned about thcse charges from a press rclease issucd by the 1J.S. 

Attorney’s Olficc for the Southein District oINew York. An unscaled copy of the criminal 

coniplaint was issued with the press release. 

Robbins wrotc an article fbr the Septcrnber 3-9, 2003 issue of 7’he Villuge Voice entitled 

4 



“Rabbi Hunco” (the “First Voice Article”). Robbins avers that, in writing the article, he relied on 

various sourccs including previously published reports, the U .S I  Attorncy’s press release, the 

criminal complaint, his own observations from the day Rabbi Balkany was arraigned in federal 

court, his conversation with Rabbi Balkany’s defense attorney Ben Brafinan and commenls that 

Brafman made to the gathered inedia following arraignmcnt. 

In addition, Robbiiis dctails some of the more specific research that hc did in preparation 

for the First Voice Articlc. The criminal complaint referred to two unpaid mortgages on Rabbi 

Balkany’s yeshiva that should have been paid olf with the HUD grant. Robbins avers that he 

wcnt down to the Supreme Court in Brooklyn to see thc court filings regarding these two 

mortgages. Morcovcr, hc avers that thc court documents stated that there indeed were two 

unpaid mortgages on the yeshiva and foreclosure proceedings had already been initiated. 

‘I’hc First Voice Article began by providing background information about Rabbi 

Balkany’s numcrous invocations, campaign contributions, how he became known as the 

“nrooklyn Bundler,” his efforts on behalP of Luchins and incidents that helped him obtain his 

political clout. Robbins used previous articles he had written for The 13aiZy News regarding the 

school voucher scandal, While explaining what he had previously reportcd in The January 2000 

Daily News Article, the h’irst Voice Article states 

The rDaily] Ncws revealed that Balkany helped corral for Orthodox Jews more than half 
the city’s total allocation of vouchers. Balkany offered a full-service operation charging 
hmilies fees to fill out applications for the vouchers, which were in desperate demand all 
over the city. Nicholas Scoppetta, at the time serving as commissioner of children’s 
services, was sufticienlly disturbed by events to refer the matter to the city’s Departmcnt 
of Investigation, which opened a probe that was later joined by federal investigators ... As 
o l  last week, howcver, that probc was still unresolved.. , 

5 



Rabbi Balkany alleges that the sentence from this paragraph which slates he “charg[cd] fainilies 

fees to iill out applications l’or the vouchers” (the “First Fee Statemcnt”) is defamatory. 

The First Voice Article thcii discusses the criininal complaint. At the end, il includes 

quotes lrom Mr. I3rahaii refuting the charges aiid proclaiming his client’s innocencc. 

3. Lkfirred Prosecution Agreement and Connection 10 Prison Bribery 
Scheme 

On or about February 23,2004, Rabbi Balkany entered into a deferred prosecutioii 

agreement (“the Agrcement’) with the govcrment, regarding the criminal chargcs levied against 

him. Pursuant to the Agreement, if Rabbi Balkany adhered to all of the outlined terms and 

conditions for six months and received a satisfactory report from his supervising Pretrial Services 

Olficer, the IJ.S. Attorney’s of‘lke would not prosecute him any further. The Agreement 

contained three “special conditions”, two of which, were directly related to Rabbi Balkany’s 

conduct rcgarding the misappropriation of HUD funds. The third, however, seemingly had 

nothing to do with these charges, stating: 

As a special condition, henceforth, you shall not contact, lobby, or cause any other pcrson 
to contact or lobby, any official or employee of the llnited States Bureau of Prisons with 
regard to any matter, including, but not limited to, any matter involving a fcderal inmate 
or any other pcrson charged or convicted of a federal crime. 

(The “Special Lobbying Condition”). Robbins avers that this caught his attention and is what 

eventually led to the publication of the second allegedly defamatory article. 

During his research into thc Special Lobbying Condition, Robbins avers he came across 

two articles in Thr l h i l y  NLWS connecting Rabbi Balkany to a prisoi bribery scheme. The first 

article, written by Robert Gearty, was published on December 23, 2003. This article, entitled 

6 



“Two Link Rabbi to Jails Schcme,’’ discussed a bribery ring where inmates in federal prison 

would pay hribcs in ordcr to bc inoved to “country club prisons.” l h c  article further describes 

two men, Alexander Zakharov and Sam Kaplun, who were arrested in 2001 and subsequently 

pled guilty to involvcinent in the prison bribery ring. According to The Daily News, both inen 

implicated a rabbi wlio would take the bribe money and distributc it to those who could mange 

for the inmates to be transrerrcd. According to 7’hu Didy  N W S ,  “law enforcement officials said 

that Rabbi is Milton Balkany.” ‘I’he second D d y  News article entitlcd “Rabbi Under Fire Cuts 

700G Deal”, published on February 24, 2004, explicitly ties thc Special Lobbying Condition to 

the prison bribery scheme. This article states that Rabbi Balkany “was implicated - but never 

charged - in a scheme to bribe prison officials to get inmates transferred to cushy ‘Club Fed’ type 

prison camps i‘rom tougher lockups.” This article contains two direct quotes from Rabbi Balkany 

in which he thanked God for his “vindication” noting that he “personally ncver took a penny 

improperly, and today’s court action reflects that very clearly.” 

4. The Second Voice Article 

Robbins wrote an article for the March 3-9 issue of The ViZluge Voice entitled “Jail 

Breaks - Influential Rabbi Barred from Lobbying Federal Prison Officials (the “Second Voice 

Articlc”). The articlc contains the following allegcdly defamatory statements: 

[Rabbi Balkany] acknowlcdged collecting fees from parents to help iill out applications 
for the vouchers. (Second Fee Statement). 

Among those [Rabbi Balkany] said he helped cope with their prison time are hotel queen 
Lema Hclrnsley and online electronics chain-store mogul “Crazy Eddie” Antar. 
(ltelinslcy/Antar Statement). 

[Quoting Joel Ilavis], [Rabbi Balkany] would speak to a congressman, and the 
congrcssmaii would speak to the Bureau of Prisons, that’s how it workcd. (Congressman 

7 



S tateinen t) 

[Joel Davis added that] Balkany cvcn arranged for his appcals brief to be read by a federal 
judge. (Appeals Brief Statement). 

The roots oflhe prohibition [Special Lobbying Condition], however, appear to lie in a 
criiniiial case in Manhattan fcdcral court, first reported by ‘/’he Daily News ’ Robcrt 
Gearty. ‘I’hat case involves a pair oP Russian immigrants who have admitted they engaged 
in a bribery conspiracy to pay off a Borough park rabbi who would, in turn, arrange for 
another imprisoned Russian to be transferred 10 a less restrictive prison camp facility. 
l’he nainc of the rabbi has not been revealed in the case, but according to Alexander 
Zakharov, a 43-ycar-old ex-limousine driver who admitted serving as a go-between in the 
bribe en‘orl, the money was supposcd to go to Balkany. 
“l’hat is who I was supposed to see, at his ycshiva,’ Zakharov said in a phone interview 
last week. 
Indeed, after his arrest by FBI agents in August 200 1, Zakharov said lie met twice with 
Balkany at thc Borough Park girls’ school. (Together “Zakharov Staterncnts”). 

In his affidavit, Robbins explains the sources and reasoning behind the publication of each 

allegedly dcfaniatory statement. 

Robbins avers that during his research, he was providcd with names of people whom 

Rabbi Balkany had assisted while they were in prison. Three of the names Robbins came across 

were Leona Helmsley, “Crazy” Eddie Antar and Joel Davis. Regarding the Appeals Brief and 

Congressman Statcmcnts, Robbins avers that he spoke with Davis, who had served time at Fort 

n i x  in the 1980‘s for an arson insurance scam. Davis confirmed that Rabbi Balkany had helped 

him as well as other Jewish inmates at Fort Dix. He provided Robbins with the Congressinan 

and Appeals Brief Statements as illustrations of thc kind of assistance he was provided. Robbins 

slates that these two quotes were in reference to “straight forward prison advocacy work” Rabbi 

Balkany provided Davis. In fact, a quote Prom Rabbi Balkany stating, “[I IC]  always came in on a 

fair case . . .  Whether it was to provide prayer books or kosher food” appears directly aftcr these 

two allcgcdly dcfamatory statements. Robbins avers that there is nothing wrong in asking a 

8 



congressinan for help to obtain koshcr food or assistance during religious holidays. Congruently, 

Robbins further avers that in regard to the Appeals Brief Statement he neither intcipreted Davis 

to iiiean that Rabbi Balkany had done anything improper or unethical nor did he report that there 

was anything wrong with having a judge read and comment on Davis’ appellate brief. 

As to the lielrnsley/Antar Statcrnent, Robbins avers that to properly understand its 

meaning the entire paragraph must be read in contcxt. It states: 

Balkany said his advocacy for white-collar criminals has always been altruistic, aimed at 
helping Jewish prisoners obtain kosher food and assistance on religious holidays. Among 
those he said he helped cope with their prison time are hotel queen Leona Helmsley and 
online electronics chain-store mogul “Crazy Eddie” Anlar. 

Therefore, Robbins avers that he was describing the ‘altruistic’ assistancc Rabbi Balkany 

provided Jewish inmates and did not report this work on behalf of prisoners to be criminal, 

corrupt, or unethical. Moreover, Robbins avers that during an interview he had with Rabbi 

Ralkaiiy prior to the publication of the Second Voice Article, he asked hiin whether or not he 

rcceived any contributions from Antar or Helmsley in exchange for his assistance. Rabbi 

Balkany stated that following his arrangement for Helmsley to be briefly rcleased Irom prison to 

visit family members’ graves prior to Yom Kippur, she made a contribution to his Yeshiva. It 

was later discovered during his deposition that lielmsley donatcd $1 million to his school in 

1992. 

Regarding thc Zakharov Statements, Robbins avcrs that he did not simply rely on The 

Dciily Newas ’ rcporting. He claims that he obtained a copy Zakharov’s October 30, 2003 hearing 

transcript in federal court before Judge Allen Hellerstein. At the hearing, Zakharov detailcd thc 

specifics ol‘ his involvement in the bribery schcme. The transcript quotcs Zakharov as stating 

9 



that from January to August 2001, lie along with Vadim Kaplun (Sam Kaplun’s son) collected 

money from federal inmates lor the purpose of moving them from one federal facility to another. 

He claimed he then gave the money to Sain Kaplun, who would give it to a rabbi for the purpose 

o l  convcyiiig the money to oflicials inside the federal government. Zakharov did not identify thc 

rabbi, but he described him as being associated with a Jewish school in the Borough Park area of 

Brooklyn. Judge Hellerstein then asked Assistant United States Attorney Evan Barr if the 

government knew who the rabbi was. Mr. Barr stated that the governmcnt did know the identity 

of the rabbi, 

Robbins next avers he was independently able to verily Rabbi Balkany as the rabbi 

named in the prison bribcry scheme by tracking down Zakharov in Florida and interviewing him 

on or about February 24, 2004. During the interview, Zakharov told him that Rabbi Balkany was 

the rabbi referrcd to at his hearing bcfore Judge Hellerstein and that the money he gave to Sam 

Kaplun was supposed to go to Rabbi Balkany and then onto federal officials. According to 

Robbins, this interview served to independently corroborate what was originally reported in The 

Daily News from its “law enforccment sourccs”. 

Robbins also avers that he obtaincd the transcript of Sam Kaplun’s appearance belore 

Magistratc Judge Gabriel Gornstein on November 24, 2003. This transcript details Kaplun’s 

guilty plea to conspiracy to bribe a public ofikial and outlines how he collected money and 

passed it on to a rabbi in an effort to sccure the transfer of inmatcs from one federal prison to 

another. Robbins intcrvicwcd Rabbi Balkany for the story and included the rabbi’s denial of thc 

allegations and his statement that Zakharov and Kaplun both implicated him in order to receive 

leniency from prosecutors. 

10 



Finally, in support of this motion, Robbins submits the allocution transcripts of Sam 

Kaplun and Zakharov, both of which took place after the Second Voice Article was published. 

During thcir allocutions, both Kaplun and Zakl~arov identify Rabbi Balkany as the rabbi who 

solicitcd bribes i n  connection with the requests to have prisoncrs transfcrred. In fact, during 

Zakharov’s allocution, Judge Hellerstein stated that Rabbi Balkany was the ‘Lmajor culprit” in the 

plan and exprcssed his disappointment that the govcrnmcnt did not charge him. 

C,’. EBT oJ’Hnhhi Balkany 

Rabbi Balkany submits his deposition testimony, in which hc statcd that he never chargcd 

families fies for thc processing of the daycare vouchcr applications. He testified that he charged 

institutions lees in order to “hire lobbyists” and that before charging any fcc, he asked 

Commissioncr Scoppetta for permission. J4e further testiiied that he kept no records regarding 

thc fees. He simply dealt with each institution on an ad hoc basis. In addition, Rabbi Balkany 

stated that the DO1 never formally charged him with distributing any vouchers improperly. 

Moreovcr, Rabbi Balkany testitied that he did help Leona Helmsley while she was in 

prison by providing her with traditional Rosh 1 Iashanah meals and helping her gel released from 

prison temporarily lo visit her son’s grave the day before Yon1 Kippur. In reference to Antar, 

Rabbi Balkany stated that hc ncver helped Antar directly and that he only met Antar once in a 

kitchen during the tour of a prison. Rabbi Balkany clainicd that he actually helped Antar’s 

cousin, who was in prison around the same time. When asked whether providing Antar with 

kosher loud and assistance on religious holidays reflected poorly on him, Rabbi Balkany statcd it 

did not. 

Regarding the Congressman and Appeals Brief Statements made by Davis, Rabbi 



Halkany admitted that he helped Davis attend his son’s Bar Mitzvah. He contended that he never 

spoke to any congressman and detailed the process by which he attained Davis’ release. Sec 

EBT ol‘Kabbi Milton Halkany pp. 426-427; 445-449. Rabbi Balkany denied arranging for 

Ilavis’ appeals bricf to be read by a federal judgc. Howcvcr, he stated that he did meet with the 

Maryland U.S. Attorncy, and that he may have received somc paperwork from Davis prior lo the 

meeting. However, he further statcd that he was not sure he read the paperwork, and, did not 

statc whether or not he brought these papers with him to his iiieeting with the Maryland U.S. 

Attorney. 

Regarding the Zakharov Statements and the prison bribery scandal, Rabbi Balkany 

tes t ikd that hc never met with Zakharov, but did meet with Sam Kaplun and helped his son 

Vadim gct translerred to aiiothcr federal prison. He denied that he inet with or spoke to Vadim, 

stating he increly spoke with Rabbi 1,askin who helped arrange for Vadiin to rcceive prayer 

books, h o d ,  etc. Following this assistance, Sam Kaplun made a $5,000 donation to Rabbi 

Balkany’s yeshiva. Rabbi Balkany claimed he provided Kaplun with a receipt and thank you 

letter. Finally, Rabbi Balkany tcstified that he did not ask for thc donation from Kaplun in return 

for helping his son. 

If, Conclusions of Luw 

A party moving for summary judgment must make a prima facie showing of entitlemcnt 

to judgement as a matter of law by tendcring sufficient evidence in admissible form, to 

dcrnoiistrate the absciice o l  any material issues of fact. Zuckernznn v. C i p  (IJ’N. Y., 49 N.Y.2d 

557, 562 (1980). 

nonmoving party 

Once movant has made the requisite showing, the burden shifts to the 

to produce evidentiary proof in admissible form, sufticieiit to establish the 

12 



existence of a triable issue of material fact. Giutfj-ida 17. I-‘it/bank (-‘orp., 100 N.Y.2d 72, 8 1 

(2003). 

For a public figure to prevail in a defamation action it must prove, by clcar and 

convincing evidence, that the statemciit was made with actual malice, i ,e., with knowledge that it 

was false or with reckless disregard for the truth. I’rozerulik v. Ci/pitnl Cities C’ommuniccrtions, 

lnc., 82 N.Y.2d 466, 474 (1 993), citing New York Tiines v. Sullivan, 376 U.S. 254 ( 1  964); Harte 

Ilanks C‘ovimunicu1ion.r v. Connaughton, 491 1J.S. 657 ( 1  989). ‘Ihis rule reflects our “profound 

iiational conimitmcnt to the principle that dcbate on public issues should be uninhibited, robust, 

and wide-open, and that it may well include vehement, caustic, and somelimes unpleasantly 

sharp attacks on [public figures]." Proserulik, 82 N.Y.2d at 474 quoting New York Times, 376 

U.S. at 270. 

Malicc requircs the plaintiff to demonstrate cither that the defendant realized thc 

statement was false or subjectivcly entertained serious doubts as to its truth. Prozcralik, 82 

N.Y.2d at 474. The standard turns on the subjectivc mind of the reporter; recklessness may not 

be iiiferrcd from failure to investigate further. S’t. Amant v. Thompson, 390 IJS .  727, 731 (1968). 

(reckless conduct not measured by whether reasonably prudent man would have published, or 

investigated, but by whcther sufticient cvidence permits conclusion that defendant in fact 

entcrtaincd serious doubts as to truth of publication); Muhoney v Adirvndcrck Pub. C’v., 71 

N.Y.2d 3 1 ,  39, 5 17 N.E.2d 1365,523 N.Y.S.2d 480 (1 987) (dismissing complaint against public 

figure wherc 110 evidence showed that reporter or publisher kncw or suspected falsity of article). 

A Public Figure 

In a defamation action, wherc the facts are not in dispute, the issue of whether a plaintiff 

is a public tigurc is onc for the court to determine. Kraitss v. Globe International, 25 1 A.D.2d 

13 



19 1, I92 (1 ‘I‘ Dept 1998); 0 ‘Neill v. Peekskill Pacztlfy Assn., 120 A.D.2d 36, 43 (Znd Dept 1986); 

see also Ro.rcnhIcr[~ v. Bcrer, 383 1J.S. 75 (1966); Muule v. NYMCorp., 54 N.Y.2d 880, 881-882 

( 1  98 1 ). The Supreme Court in Ckrtz  v. Robert Welch Inc., 41 8 U.S. 323 (1 974) created two 

subclassificalions of public figures. The first, general public figures, are those who have 

obtained “general fame or notoriety in the community, and pervasive involverncnt in the afliirs 

of society.” K r m s s ,  25 1 A.D.2d at 191 quoting Gertz, 41 8 U.S. at 352. The second, liinited- 

purpose public figures, are thosc who affirmatively inject themselves into a public controversy to 

influence its resolution. Id.; Gertz, 41 8 U.S. at 35 1 ; Sumules v. Berger, 191 A.D.2d 627, 630 (2”” 

Dept 1993). To qualify as a public controvcrsy, thc outcome of the dispute must aiTect the 

gencral public or sonic portion of it in an appreciable manner. Krauss, 25 1 A.D.2d at 192. 

“Whcn onc assumes a position of great intluence within a specific area and uses that influcnce to 

advocate and practice controversial policics that substantially afiect others, he becomes a public 

Ggure for that debatc.” White v. Rerkshire-Hcrlhway, 195 Misc.2d 605, 608 (Sup Ct Erie County 

2003) quotirig Waldbaum v. Fuirchild Puhls., 627 F.2d 1287, 1300 (DC Cir 2001). 

Herc, it cannot be disputed that Rabbi Balkany is at a minimum a limited purpose public 

figure. ‘Throughout the course of his tenurc, he has affirmatively injected himself into thc 

limelight as evidenced by the numerous press articles relating to his political access and 

advocacy on behalf 01 Orthodox Jewish causes. See p. 2 ivfra. In reference to the matters at 

issue here, the daycare voucher controversy impacted parents and students of all iive boroughs of 

New York City, speciiically, the members of Rabbi Balkany’s Borough Park community. In 

addition, his arrest on federal charges wcre not only widely covered, but served to sharpen public 

awarencss of his political influence and access and his controversial “ambassadorial efforts” on 

behalf ofJewish inmates in fcderal prison. Rabbi Balkany admitted to his role whcn he staled, 

14 



“I’m a public person in terms of helping thc community.” EBT of Kabbi Milton Balkany p. 225. 

Thc court could not agree morc. 

B. The Vaircher Stulements 

Plaintill argues that the First and Sccond Voucher Fees Statements are defamatory, 

contending that a DO1 investigation following the publication of the January 2000 Daily News 

Article failed to find him guilty of any wrongdoing, and, therefore, Robbins should have realizcd 

that he never charged familics fees to process the voucher applications. Plaintifi‘allcgcs that if 

Robbins had simply investigated the matter appropriately, he would not have published the 

Second Fees Statement. However, the facts here show that Robbins had no reason to doubt the 

accuracy 01 either statement. 

Whcn Robbins published the January 2000 Daily New.s Article, reporting that Rabbi 

Balkany charged families a fee to process daycare voucher applications, Rabbi Balkany is quotc 

extensively. At 110 point, did hc challenge the veracity of the Statement. In addition, The 

Associated Press, Nc.wsday and The New York Past all reported and quoted Rabbi Balkany as 

admitting that he charged families a ike to f i l l  out the voucher applications. 

Moving forward to basis of this action, the First Fee Statement appcars in a paragraph 

whcrc Kobbins is summarizing thc January 2000 Daily News Article. In republishing an original 

work, an author is cntitlcd to rely on the research of the original publisher so long as there is no 

substantial reason to question its accuracy. Kurudurnun v. Newsduy, Znc., 5 1 N.Y.2d 53 1, 550 

(1980). Following tlic I;irst Fccs Statement, Robbins noted that the DO1 probe into Rabbi 

Balkany remained unrcsolved. ‘The Second Fees Statement again is merely a summary of the 

first. However, following the Second Fees Statement, Robbins again relerenced the DO1 probe 

this time noting that no charges were filed. Robbins appears to have investigated the matter 

15 



throughly. Even if he had not investigated this issue to fruition, thc failure to invesligale is 

insuftkient to establish actual malicc. Suozzi v. Purente, 202 A.D.2d 94, 102 ( lst  Dept 1994) 

citing Thompson, 390 U.S. at 731-733. As a result, the First and Second Fees Statements arc 

dismissed. 

C. 

Rabbi Balkany testified that hc helped Leona Hclinsley whilc she was in prison. ‘l’he 

truth of a statement is a complete defense in a civil defamation action. Commonwealth Motor 

Parts, Ltd. v. Bunk qfNova Scocia, 44 A.D.2d 375, 378, 355 N.Y.S.2d 138 (lgtDept 1974), 

affirmed 37 N.Y.2d 824, 339 N.E.2d 888,377 N.Y.S.2d 482 (1975). Therefore, the court will 

only analyze the Antar portion of the I Iclmsley/Antar Statcmcnt. 

The IIelwisley/An/ar, Congressman and Appeals BriCf‘,Stutements 

It is the courts responsibility to ascertain whether a publication is amenable to the 

defamatory mcaning ascribed to it. Suozzi, 202 A.D.2d at 99-100 citing Trucy v. Newsday, Im., 

5 N.Y.2d 134, 136 ( I  959); Regent 17. Liberution Publs, 197 A.D.2d 240 ( l”Dept  1994). While a 

court should not strain to find dei‘arnation where none exists, it also should not strain to interpret 

language in its most mild and inoffensive sense so as to hold it nonlibelous. Regent, 197 A.D.2d 

at 242-243; citing James v. Gunnett Co., 40 N.Y.2d 415, 420 (1976); Mencher v. Chelsea, 297 

N.Y. 94, 99 (1947). To determinc whcther an article is susceptible lo a defamatory 

interprctation, it is important to notc thc context in which it was published. Suozzi, 202 A.D.2d 

at 101. Consequcntly, the court reads the three statements at issue Iierc together, to dctcrminc 

their context in relation to thc article as a whole. See Gunnel/, 40 N.Y.2d at 419. 

‘Ihc statements read: 

Balkany said his advocacy for whitc-collar criminals has always been altruistic, aimed at 
helping Jewish prisoners obtain kosher food and assistance on religious holidays. Among 
those he said he helped cope with their prison time are hotel queen Leona Helmsley and 
onlinc electronics chain-storc mogul “Crazy Eddie” Antar. 

16 



Jocl Davis, a Maryland accountaiit who servcd a federal sentence lor an arson insurance 
scam, told the Voice that Balkany was helpful to him and other Jcwish inmates at Fort 
Dix prison in the 1980’s. “He would speak to a congressman, and the congressman would 
spcak to thc Bureau olPrisons, that’s how it worked,” he said, adding that Balkany even 
arranged for his appeals brief’ lo be read by a federal judge. 

“1 always came on a fair case,” Balkany told the Voice. “Whether it was prayer books or 
Kosher food.” 

Rcgarding Antar, Rabbi Balkany avers that he never helped him directly, only met him 

once, and actually helped his cousin. Robbins avers that in the coursc of his research for the 

Sccond Voice Article, he was given Antar’s name as soincone who Rabbi Balkany helped. The 

only reasonable reading that could be ascribed here is that Rabbi Balkany helped Antar receive 

kosher food and prayer books while he was in prison. At most, Robbins may have misinterpreted 

his source to mean that Rabbi Balkany assisted Antar when in fact, he had helped his cousin. 

Actual malice cannot be established by the mere misinterpretation of a source. Suozzi, 202 

A.D.2d at 102 ciling Time, /nc. v. Pupe, 401 U.S. 279 (1971). 

Regarding thc Congrcssman and Appeals Brief Statements, plaintiff argues that 

suggesting he accepted money in exchange for assisting criminals exposes him to hatred and 

resentment by members of his community. In the absence of a clcar declaration of criminality, an 

accusation of corruption is not defamatory. Suozzi, 202 A.D.2d at 101; see also Arrigoni v. 

Velel l~i ,  11 0 A.II.2d 601, 603 (1’‘ Dept 1985) (absent assertion of criminality accusation of 

political influence to gain somc benefit Irom government not deraniatory and does not constitute 

libel per se). In addition, Rabbi Balkany testified that he helpcd Davis. He averred that he did 

not speak to a congressman, rather, he spoke to several goveriment officials including the 

Maryland I1.S. Attorney, head of the Bureau of Prisons, Attorncy General Janet Reno, and 

finally, White House counsel Amber Mikva. If Robbins were deemed negligent due to his failure 

17 



to accurately deterrninc who Rabbi Balkany spoke to on Davis’ behalf it would still not bc 

enough for the court to lind actual malice. ,See Suozzi, 202 A.D.2d at 102 citing Thompson, 390 

U.S. at 73 1-733 (actual malice cannot be established merely because reliance on a source’s 

inlormation is negligent). In addition, there is no statement in the article that Rabbi Balkany was 

paid for the assistance he provided Davis. Morc importantly, nowhere in the Sccond Voice 

Article docs Robbins accusc Rabbi Balkany of any corrupt or criniiiial conduct relating to the 

assistance he provided Davis. All three of these statcments read together stale that Rabbi 

Balkany helped thee  individuals with various problems and issues they encountered in federal 

prison. Accordingly, the claims that thc Hclmsley/Antar, Congressman and Appeals Brief 

Statements were libelous are dismissed. 

D. 

Civil Rights Law tj 74 prohibits a civil action alleging injury from the publication of a fair 

Zu kharov St ut r m ents 

and truc report of anyjudicial proceeding. FishoJ’v. Abad’, 208 A.D.2d 417 (1” Dept 2001). A 

publication will be considered fair and truc within the meaning of Section 74 if the substance of 

the article is substantially accurate. Misek-Fulkofv. Americun Luwyer Media, Inc., 300 A.D.2d 

2 1 5 ,  2 16 ( 1  ’‘ Dept 2002) ciling Holy Spirit Assoc. for the Unification (f World Chrisliunily v. 

New Y w k  Times, C‘o., 49 N.Y.2d 63,67 (1 979) (“When determining whether an article 

constitutes a ‘far and true’ report, the language used therein should not be dissectcd and analyzed 

with a lexicographcr’s prccision. A newspaper article is, by its very nature, a condensed report of 

events that must rcflcct to some degree the sub-jcctive viewpoint of its author”). 

Here, the lirst paragraph of the Zakharov Statement is a substantially accurate summary 

of the transcripts of Zakharov’s and Kaplun’s hearings in federal court, explaining their 

involvemeiit in the prison bribery scheme. See Holy ,Spirit, 49 N.Y.2d at 67 (exact words of 

18 



evciy procccding need not be given if substance is substantially stated). Therefore, it is subject 

to coiiiplcte immunity under Section 74. The final three sentcnccs of the Zakharov Statement are 

direct quotes lhal Zakharov madc to Robbins concerning thc criminal charges pending against 

him. These comments concern the litigation, specifically the transcripts of the plea allocutions 

which identiiied Rabbi Balkany, and thus are protected under Section 74. See Mulder I). 

Donuld.son, Lzifkin & Jenrette, 208 A.D.2d 30 1, 3 IO (1 ‘I‘ Dept 1995) (delendant’s statement lo 

press substantially accuratc dcscription o l  its position in arbitration proceeding and thus 

privileged); see also Lipin v. Nut ’1 Union Fire Ins Co ojPittshurgh , Pa., 202 F.Supp.2d 126 

(SDNY 2002) (under New York law, in context of legal proceeding, statements by partics and 

attorneys are absolutely privileged if; by any view, under any circumstance, they are pertinent to 

litigation); Bllrck v. Green Harbor IIorneowners’ Ass ‘n, Inc., 19 A.D.3d 962 (3rd Dept 2005) 

(statements by partics to legal procccding absolutely privileged in defamation context if 

statcnients are in any way pcrtinent to litigation and test of pertincncy is extremely liberal to 

embrace anything that may possibly or plausibly be relcvant or pertinent). Accordingly, it is 

ORDERED that defendants’ motion for summary judgement is granted and the complaint 

is dismissed with prejudice as against defendants Village Voice Media, Inc., Tom Robbins and 

A 1 cxaiidcr Zakh arov.’ 

DATE: March 19,2008 
New York, NY 

Since the court has awarded summary judgment and dismissed the action it need not 3 

address the portion of defendants motion to prcclude and for sanctions pursuant to CPLR 3 126. 

19 


